Sedan några år tillbaka har jag ett återkommande uppdrag att måla en större bild
som får hänga i anslutning till Fågelstationens publika verksamhet i
Falsterbo Fyr. Jag vill ju gärna variera mig och presentera ett nytt
motiv inför varje säsong och detta kombinerat med min talang för
tidsoptimism har gjort så att jag lyckats missa den viktiga hållpunkten
Fyrens dag de första åren. Egentligen är det kanske inte hela världen,
men eftersom det är en av de mest välbesökta attraktionerna vid fyren
under året känns ju lite dumt att inte vara färdig med tavlan inför
denna helg i mitten av augusti. Bara att bli bättre på att jobba bättre
alltså.
Ibland, eller oftast om jag ska vara helt ärlig, liksom
flagnar en bild rent bildligt efter en tid. Mer eller mindre. Detta
gäller i högsta grad om jag förvarar tavlan väl synlig, för medvetna och
omedvetna betraktelser. Idealspannet för min (goda) relation till en
bild är nog två veckor skulle jag tro. Sedan har definitivt
skapelseprocessens lyckorus ebbat ut och den mer kritiska delen av en
tar över. Detta förutsatt att det där ruset infunnit sig från första
början såklart.
Alla som föresatt sig att skapa något känner
säkert igen känslan. Ibland är fallet ner ganska mjukt, ibland hårdare.
Och ibland tar det ganska lång tid innan det plötsligt går upp för en
hur konstigt det där ljuset faller, eller att så ser ju inte de där
fjädrarna ut i den och den måsens dräkt. Och så vidare. Men det har ju
också en mening.
En av mina senaste besvikelser eller lärdomar
kom till mig nu i januari sedan och motivet är min senaste "Fyrtavla. En
bild med tre skärfläckor i en lite kylig aprilkväll som kom till i
början av augusti i fjol, alltså i god tid inför Fyrens dag för en gångs
skull. Mot de givna oddsen kände jag att den klarat sig ganska bra mot
tidens tand trots att den varit med ganska länge.
Men idyllen
fick sig en törn. För plötsligt en dag la jag märke till hur en av
fläckorna som lyfter ena benet i ett steg samtidigt genomför detta på
ett omöjligt vis. Ljuset faller nämligen så att man uppfattar det lyfta
benet som det som är närmst betraktaren. Problemet är att jag har målat
som att det till synes "bakre" benet skymmer en del av det främre, men
detta är alltså en fysisk omöjlighet. Som en slags illusionistisk bild,
vilket väl inte är att förakta i och för sig. Besvikelse är väl inte
riktigt rätt utan jag blev väl mer förvånad över en sån märklig miss.
Det tar ju dessutom bara någon sekund att fixa till den dagen andan
faller på. Tills dess kan jag roas av tricket varje stund jag sitter i
ateljén.
Andra saker är svårare att reparera. Jag får nu
återvända till tavlan som fanns i fyren under hösten 2012. Denna gång
var det också skärfläckor som var motivet, faktiskt från samma friska
aprilkväll jag nämnde tidigare. Någon vecka efter Fyrens dag åkte jag
ner till Falsterbo med den, en stor duk som precis gick att klämma in i
min kombi. På samma vis fick den åka hem igen under tidiga vintern och
den blev därmed föremål för mitt uthållighetstest för osålda konstverk,
vilket är mer regel än undantag när det gäller skrymmande tavlor med
tilltagen prislapp.
Skärfläckorna klarade sig ganska väl i
sammanhanget, men efterhand började jag att reta mig på den i mina ögon
lite starka färgsättningen. Till slut, när Fyrens dag återigen passerat
och min tidsoptimism inte riktigt räckte till en resa för att köpa en ny
duk, då tog jag fram den täckande vita akrylfärgen och gjorde processen
kort med den grälla skymningen vid Ålasjön. En ny start, det kan ju
inte gå snett. Och även om det inte är speciellt svårt att peta vidare
på en bild för att bli mer tillfreds med den så jag kände nånstans att
skärfläckorna ändå hade gjort sitt. Det var dags att gå vidare.
Ett
ganska nyfunnet Falsterbomotiv fick ta över duken istället, nämligen en
juvenil pilgrimsfalk som jag passade på att spana in samma dag som jag
hämtade hem skärfläckorna året innan. Cirkeln var sluten. En lyckad
återvinning och en pigg och fräsch inneboende till Fyren inför
höstmånaderna.
OM det nu inte vore för det där ödesdigra
telefonsamtalet jag fick några dagar senare. En konstintresserad dam
från Skanör hade under Fyrens dag förklarat för personalen vid
fågelstationen hur hon för ett år sedan sett tavlan med skärfläckorna,
stött och blött och funderat och till slut bestämt sig och nu var
mycket, mycket angelägen om att få tag på den...
Skärfläckorna på plats i Fyren, intet ont anandes...
Måla inte över pilgrimsfalken nu bara!
ReplyDelete