20 November 2014

Birds in Art

Om man sysslar med konst som innehåller fågelmotiv skall man abslout försöka komma med i "VM i fågelmålning dvs "Birds in Art" i Wausau Wisconsin. Detta är en jurybedömd utställning av mycket hög klass. Både måleri och skulptur får vara med (ej keramik) och alla de stora kända namnen inom fågelkonsten är med. Varje år utses en mästare (Master wildlife artist) , Sveriges Lars Jonsson fick denna utmärkelse 1988. Jag har själv blivit uttagen nio gånger till detta fantastiska evenemang och 2011, 2012 och 2014 besökte jag dessutom Wausau och Leigh Yawkey Woodson Art Muserum under öppningshelgen. Museet bjuder på kost och logi under dessa dagar och konstnärer kommer dit från hela världen. Det känns ibland lite overkligt att man minglar med "kändisar" som Robert Bateman, Carl Brenders eller Guy Coheleach. Jag passar alltid på att fågelskåda när jag är där. Det är ju alltid oerhört inspirerande att möta en annan fågelfauna än den här hemma. /Peter Elfman
Länk till museet: http://www.lywam.org/


Fotona visar mig utanför Woodson Art Museum
Jag och min tavla som kom med i BiA 2014 "Do not disturb"
akvareller gjorda efter resan med Wisconsinfåglar:
Rose-breasted Grosbeak (akvarell 38*28cm)
White-breasted Nuthatch (akvarell 38*28cm)
Great Crested Flycatcher (akvarell 38*28cm)




No comments:

Post a Comment