1 October 2015

Skisser från fältet

Sedan 1983 har jag sparat alla fältskisser som gjorts inför levande motiv (oftast fåglar, inga planeringsskisser eller liknade som jag gjort hemma inför en start av en ny tavla). Jag har alltid en skissbok med mig ut i fält, dessutom har jag alltid en liggande vi fönstret i rummet där jag målar, det gör att jag snabbt kan skissa av fåglar som kommer förbi t.ex vid fågelbordet. Just nu använder jag de eleganta "Paperblanks" böckerna, handbundna med eleganta läderomslag, ganska dyra men oerhört trevliga att spara i bokhyllan.
Sedan i november 10983 har det blivit ca 4500 sidor med skisser. Det är mycket lärorikt att gå tillbaka till de lite äldre och se hur man utvecklats.

1 comment:

  1. Imponerande! Mina skisser ligger i olika högar utspridda i ateljén och lägenheten. Mina efterlevande får städa när jag dör. Fint med den rinnande färgen i bakgrunden på spovbilden!

    ReplyDelete